Jídlo jako umění: kreativní prezentace pokrmů i obalů potravin

Už jste někdy šli kolem výlohy cukrárny a nemohli odolat té nádherné dortové výzdobě? Nebo jste v restauraci dostali tak krásně naservírované jídlo, až bylo vám líto ho sníst? Pak jistě víte, o čem je řeč. Jídlo dnes už není jen o chuti a výživě. Stává se z něj umělecké dílo.
 
Šikovní kuchaři a cukráři dnes dokáží vytvořit z obyčejného jídla doslova malou výtvarnou show. Stačí trocha fantazie a kreativity. Už to není jen o tom dobře uvařit. Jídlo musí být i na pohled lákavé a originální. A v mnoha případech se z něj stává doslova umělecké dílo - ať už ve formě neobvyklých kombinací, propracovaných dekorací či nečekaných úprav klasických pokrmů. A netýká se to jen jídel na talíři, podle prezentace a vzhledu si často vybíráme i potraviny v supermarketech nebo na e-shopech.
 

Vzhled balení potravin a jeho vývoj

Ještě před rozvojem grafického designu se potraviny balily co možná nejjednodušším způsobem, a to do pytlů, krabic nebo do nádob ze dřeva. Věděli jste, že na vývoj atraktivnosti balení potravin měla velký vliv i druhá světová válka? Během ní byl totiž kladen důraz na efektivní balení potravin pro vojenské účely, což vedlo ke vzniku konzervovaných potravin v plechovkách a dalších praktických obalech. To samozřejmě ovlivnilo i civilní potraviny.

S rozvojem tisku se obaly stávaly vizuálně zajímavějšími, a to především díky možnosti používání textů a obrázků. V průběhu 20. století se stal velmi populárním obalovým materiálem plast. Ten je levnější, lehčí a umožňoval tvořit i různé tvary. S pokročilejšími technikami a také s vývojem marketingu v 50. a 60. letech se začali výrobci zaměřovat i na posilování značky. Vliv sehrál nástup televize a masových médií. Marketéři pracovali na vytváření konzistentního a rozpoznatelného vizuálního stylu, což pomáhá budovat věrnost zákazníků.
 
 
Sabores_image foto_22
 
 
Netrvalo dlouho a s boomem zdravého životního stylu na obaly přibývaly informace o nutričních hodnotách. Také ekologie hraje výraznou roli. Pro moderní spotřebitele je důležité, jaký environmentální dopad obaly potravin mají. I proto se v současnosti výrobci stále více zaměřují na obaly z recyklovatelných materiálů. Plast tak většinou nahrazují papír a sklo. 

Co se týče ekologických aspektů při výběru potravin, jsou pro mě důležité různé faktory. Jedním z nich je recyklovatelnost obalů. Sklo je pro mě jedním z ideálních materiálů, protože je dobře recyklovatelné. Například výrobky od našeho španělského dodavatele La Cuna jsou prezentovány ve skleněných nádobách zdobených v nejčistším tradičním stylu,” říká majitelka e-shopu eDelikatesy.cz Jaroslava Šnejdarová.
 
 
Paté ze zajíce, La Cuna, 85g, 129 Kč
 
Paté ze zajíce, La Cuna, 85g, 129 Kč
 
 

Podle studie "Shopper Engagement Study", kterou v roce 2015 realizovala agentura IPSOS na vzorku 3 255 rozhovorů se spotřebiteli z ČR, mají esteticky zpracované obaly a vizuálně lákavá prezentace potravin zásadní vliv na nákupní chování zákazníků. Až 20 % dotázaných v průzkumu uvedlo, že je u výběru produktů při běžném nákupu v supermarketu významně ovlivňuje právě jejich vzhled a atraktivní obal.
 

“Jeden z nejzajímavějších a nejoriginálnějších obalů na potraviny, který mě zaujal, byly konzervy sardinek a darů moře, které nebyly baleny v tradiční krabičce, ale v recyklované rybářské síti. Tento koncept mi okamžitě připadl inspirativní a nesmírně kreativní. Obal z rybářské sítě nejenže zaujal svojí neobvyklostí, ale také připomínal spojení s rybolovem a mořem, což bylo velmi přitažlivé,” dodává Šnejdarová.
 
Joselito, Jamon Iberico Gran Reserva, šunka bez kosti, 699 Kč
 
 
Joselito, Jamon Iberico Gran Reserva, šunka bez kosti, 699 Kč
 

 
Kreativní prezentace funguje u všech typů potravin - u lahví s olivovým olejem, u sýrů, salámů, šunek, čokolád i sušenek. Dobře navržený obal dokáže produkt vizuálně povznést a výrazně zvýšit jeho atraktivitu pro zákazníky. 

Takže příště, až půjdete kolem regálu v obchodě, nedivte se, že vás některé obaly doslova přitahují. Vždyť to jsou vlastně malá umělecká díla, jejichž cílem je zaujmout a navnadit ke koupi. A kdo by odolal takové lákavé prezentaci?
 

Zdroj: eDelikatesy.cz, sabores.cz