Robert Parker – legenda mezi kritiky, část 2.

24. Května 2019 Robert Parker – legenda mezi kritiky, část 2.
Za léta svého působení si Robert Parker vysloužil mnohá ocenění: je například čestným občanem Chateauneuf-du-Pape, držitelem francouzského řádu Čestné legie a jeho věhlas a proslulost po celém světě jsou tak silné, že velmi značně ovlivňují prodeje vín: obecně (Parkerovým přičiněním se víno dostalo tzv. «do módy»), ale i co se týče konkrétních lahví (skvělé ohodnocení vystřeluje ceny do nebes).
Robert Parker má však i své kritiky. Ti mu vyčítají, že přispívá k planetární uniformizaci vín, určité «parkerizaci». Podle jeho kritérií kvality jsou prý vinaři například nuceni neustále používat nové sudy, aby dosáhli žádoucích vanilkových tónů a zakulacených taninů. Parker též nepokrytě upřednostňuje zejména vína těžká, výrazně ovocitá, opulentní a alkoholická.

Před dvěma lety koupila 40 procentní podíl v Robert Parker Wine Advocate společnost Michelin, výrobce pneumatik a vydavatel známého průvodce restauracemi. Finanční podmínky dohody nebyly zveřejněny, nicméně zástupci Michelinu ve svém prohlášení uvedli, že akvizice obohatí část jeho podnikání zaměřenou na průvodce po restauracích. V současné době se ale  nezdá, že by věhlas The Wine Advocate nějak poklesl, na paty mu ovšem úspěšně šlapou konkurenti: ve Spojených státech je to časopis Wine Spectator a ve Velké Británii Decanter. Rozdrobil se i svět samotných kritiků: například slavný James Suckling, který dlouhá léta pracoval právě pro Wine Spectator, vytvořil svou vlastní značku. Jeb Dunnuck, někdejší kritik pod značkou «Parker» a specialista na francouzský region Cote du Rhone, prodává své názory pod svým vlastním jménem, stejně jako i další Parkerův spolupracovník, Ital Antonio Gallononi, vytvořil respektovaný internetový magazín Vinous. Nesmí se ovšem zapomenout na oblíbenou aplikaci Vivino: světově nejrozšířenější mobilní aplikaci milovníků vín, kteří zde sdílejí své postřehy a hodnocení, a vytvářejí tak ohromnou databázi dostupnou každému zákazníkovi, jenž stojí v obchodě před řadou neznámých lahví a neví, kterou si vybrat.

A specialista na španělská vína? Jednoznačně Guía Penin, nejslavnější a nejrespektovanější průvodce španělskými víny. José Penin, novinář a vinný kritik, založil nejprve časopis Bouquet, úplně první španělský magazín věnovaný vínu, z něhož pstupně vykristalizoval zmíněný průvodce (dostupný i na internetu).
Vraťme se na závěr ještě k Parkerovi, a to stylovou anekdotou, která vystihuje jeho stále silný marketingový vliv na trh s vínem: jeden majitel vinotéky v New Yorku údajně prohlásil, že :»Jakmile tomu [Parker] dá přes 90 bodů, tak to víno neseženu, a naopak dostane-li pod 90 bodů, tak ho neprodám!»
Vy si můžete koupit vína s vysokým hodnocením Parker na našem e-shopu nebo přímo v prodejně. 
Přečtěte si první část článku o Robertu Parkerovi zde

Další zajímavé články